WK rijder in beeld: Dirk Fabriek
"ALS DE START MAAR GOED GAAT, DAN MOET HET LUKKEN"
Een van de rijders die tijdens de 4e Grand Prix zijn uiterste best gaat doen voor een finaleplaats is publieksfavoriet Dirk Fabriek, die door de behaalde resultaten in het verleden een grote schare fans achter zich heeft staan. De baan in Eenrum is één van zijn favorieten, vertelt de 32-jarige Stadskanaalster.
Zijn eerste motor kreeg Dirk van zijn ouders toen hij vijf jaar oud was. "Daar is het allemaal mee begonnen, in de achtertuin", vertelt hij. "Op een gegeven moment ben ik mee gaan doen aan wedstrijden en dat ging wel redelijk goed. Blijkbaar kon ik het wel aardig." ‘Aardig’ is nog zacht uitgedrukt voor de rijkunsten van de toprijder, want tussen 1994 en 2004 mocht hij maar liefst zes keer de titel van Nederlands Kampioen Jeugd op zijn naam schrijven. Ook daarna ging hij als een speer en sleepte meerdere zilveren en bronzen EK- en WK-medailles in de wacht.
De baan in Eenrum staat hoog op zijn lijst met favoriete banen. "Vooral de ondergrond en de vorm vind ik prettig aan de baan van Eenrum", legt Dirk uit. "Je hebt het gras op de baan, maar gedurende de wedstrijd loopt die grens van gras en klei steeds verder naar buiten. Om grip te krijgen op de klei moet je tegen de grasrand aanrijden, waardoor je veel sneller kan. Op een gegeven moment rij je helemaal langs de buitenkant, bij de zogenoemde air fence, waardoor je de snelheid heel hoog kan houden."
Dirk hoopt tijdens deze vierde Grand Prix zeker een finaleplaats te behalen. "Ik denk dat dat wel moeten lukken op deze baan", spreekt hij zijn verwachtingen uit. "Ik vind zelf dat mijn resultaten een beetje uitblijven, maar om mee te kunnen komen in de tussenstand moet ik wel een finaleplaats halen. Anders eindig ik uiteindelijk niet bij de eerste acht en ik wil volgend jaar natuurlijk wel mee kunnen rijden met de Grand Prix-cyclus." De eerste drie Grand Prix’ heeft Dirk er al opzitten, maar daar haalde hij helaas te weinig punten, wat resulteerde in een huidige 10e plek in de tussenstand.
"De eerste en derde, in Duitsland, verreden we op een langbaan van 1000 meter met een ondergrond van gravel. Daar heb ik wat problemen met starten gehad, waardoor ik te weinig punten behaalde. De tweede, in Frankrijk, ging wel erg goed en dat verwacht ik nu in Eenrum ook, omdat die banen vergelijkbaar zijn. Als de start maar goed gaat, dan moet het lukken."
De kick en het meespelen van het spelletje vindt Dirk het mooist aan het rijden, vertelt hij. "Ik zit al van jongs af aan in het wereldje. Zo’n motor accelereert zo gigantisch snel, dat is zo onvoorstelbaar. Het is een machtig gevoel", lacht hij. De Stadskanaalster rijdt zelf met een GM motor met een STUHA rijwielgedeelte als basis. De rest van het frame heeft hij zelf getekend en geproduceerd. "Ik ben engineer van beroep en kan dus veel zelf ontwerpen. Je gaat voor optimalisatie van je materiaal en op dit niveau zijn het hele kleine dingetjes die het verschil maken."
Samen met zijn vrouw en een vaste monteur komt Dirk in het derde weekend van augustus naar Eenrum. "We hebben maar weinig tijd tussen de heats om de motor weer klaar te maken en met zo weinig mensen is dat wel aanpoten, maar het lukt." Hoewel de meeste deelnemers van de Grand Prix professioneel rijden, ligt dat voor Dirk anders: "Ik werk fulltime en rij dus niet professioneel. Het is dus vrij uitzonderlijk dat ik hierin mee kan komen. Het combineren van werk en rijden wordt wel lastiger en ook het zoeken van sponsoren wordt steeds moeilijker, maar zolang het nog kan, doe ik het! Ik wil in ieder geval alle huidige sponsoren heel erg bedanken en mijn fans natuurlijk ook, zonder hen lukt het niet."